سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : یکشنبه 91/7/30 | 11:42 عصر | نویسنده : مدیر وبلاگ

این روزها هر کسی یک تلفن هوشمند یا تبلت دارد که در خیابان، مترو یا هر مکان عمومی دیگر مشغول کار با آن است. حالا که گجت های محبوب هوشمند ما کوچک تر و سریع تر شده اند این مزیت را دارند که می توانیم از آنها در هر موقعیتی استفاده کنیم. اما همین مزیت می تواند یک خطر امنیتی هم به حساب بیاید. ممکن است فرد دیگری در حال سرک کشیدن روی نمایشگر تلفن شما باشد.

شاید بگویید که این موضوع نگرانی چندانی ندارد و هنگام کار مراقب هستم که فرد دیگری روی نمایشگر من نگاه نکند اما دفعه بعدی که می خواهید با موبایل تان یک ایمیل محرمانه بفرستید یا رمز عبورتان را تایپ کنید بهتر است که بیشتر مراقب باشید. چرا که اوضاع در حال خراب شدن است!

تصورش را بکنید، فردی از فاصله 60 متری شما بتواند نمایشگر شما را بخواند! حالا نظرتان چیست؟ این چیزی است که آقای فراهام محقق دانشگاه کارولینای شمالی می گوید: “ما می توانیم در طبقه دوم ساختمان باشیم و نمایشگر تلفنی که در همکف قرار دارد را بخوانیم.”

این تیم تحقیقاتی نرم افزاری را تهیه کرده اند که می تواند متن ها را از ویدیوهایی که از نمایشگر تلفن همراه تهیه شده استخراج کنند. پیش از این هم نرم افزاری به نام iSpy برای این کار وجود داشته است. کافی است با دوربین یا موبایل از نمایشگر یک تلفن همراه فیلم بگیرد تا آن را تبدیل به متن اصلی بکند.

اما این تیم تحقیقاتی توانایی های نرم افزار را به مرزهای جدیدی رسانده است. حالا می توان با یک تلفن معمولی از فاصله 3 متری از نمایشگر تلفن فرد دیگری فیلم برداری کرد و متوجه شد که مشغول تایپ چه چیزی است و اگر برای فیلم برداری از یک دوربین SLR با کیفیت اچ دی استفاده کنید می توانید همین کار را از فاصله 60 متری هم انجام بدهید! بدتر اینکه این نرم افزار قادر است تصاویری که به صورت انعکاسی باشند را هم تشخیص بدهد. یعنی اگر انعکاس نمایشگر تلفن روی شیشه عینک یا شیشه پنجره مترو در کنارتان افتاده باشد با فیلم برداری از آن انعکاس می توان به متن های تایپی شما پی پرد.

هنگامی که از کیبرد تلفن هوشمندتان در اندروید یا آیفون استفاده می کنید با تایپ هر حرف، نرم افزار کیبرد آن را به صورت درشت شده نمایش می دهد. این روش اصلی اپلکیشن جاسوس برای دزدی اطلاعات به حساب می آید. همین مورد است که سبب شده دقت تشخیص آن تا 90 درصد هم باشد.

اگر اصلا دلتان نمی خواهد توسط چنین نرم افزارهایی مورد جاسوسی قرار بگیرید می توانید در حال حاضر گزینه letter magnification را روی تلفن هوشمند تان غیرفعال کنید یا هنگام تایپ رمز عبور و متن های حساس، روی نمایشگر را با چیزی بپوشانید.